Thursday, October 9, 2008

PENGALAMAN MENGAJAR DI SEKOLAH

pada tanggsal sebelum puasa, kalau tak silap 18.9.08 aku memulakan tugas semula sebagai guru akedemik di SMK Bukit Baru, Jalan Istana, 75450 Melaka. Kembalinya aku ke sekolah adalah bersama dengan 4 rakan lain yang sama2 bertugas di BTPN MElaka dahulu. namun semua ditempatkan di sekolah yang berbeza, maka tercampaklah aku seorang di sekolah ini. perpindahan ini adalah atas sebab kenaikan pangkat.

pada hari pertama mengajar aku berasa janggal jugak, namun tidak aku hiraukan kerana dah tuntutan tugas. walaubagaimanapun aku bernasib baik kerana ada seorang guru yang aku kenal iaitu cikgu isa yang merupakan rakan semasa aku bertugas di PKG kg. gelam dulu. aku masuk ke bilik guru, namun di situ tiada seorang pun yang aku kenal. aku tebalkan muka untuk berbual dengan mereka. tapi alhamdulillah mereka melayan segala pertanyaan aku dengan baik.

dengan pengalaman mengajar lepas (10 tahun) aku melangkah masuk ke dalam kelas. jadual waktu dibekalkan menjadikan panduan untuk masuk ke dalam kelas. aku diarah mengajar 20 waktu dalam seminggu dan setiap satu waktu 40 minit perlu dihabiskan. antara matapelajaran yang aku diarahkan mengajar adalah BM, Seni, moral tingkatan 1,2 dan 3. kelas yang diajar adalah tidak berbeza dengan kelas semasa aku mengajar pada masa lalu cuma pelajar kali ini adalah lebih dewasa dan matang.

"selamat pagi cikgu" adalah ungkapan pertama yang aku dengar dan insyallah kalau aku tidak pencen di sekolah, inilah ungkapan yang akan aku dengar sehingga aku pencen nanti. masuknya aku di kelas telah ditanya oleh seorang pelajar, "cikgu ni guru pelatih ke?"...aku menjawab tidak, saya guru baru di sini. aku terus memulakan pengajaran seperti biasa....

hari demi hari aku mula dapat semula rentak mengajar. sehingga ke hari ini aku rasa prestasi semakin baik berbanding hari pertama. pelajar semakin menghormati aku. apa tidaknya aku kini telah mula membawa rotan ke kelas terutamanya kelas memengah rendah. aku juga diberi panduan oleh guru2 lama tentang ilmu menundukkan budak. bukan ilmu apa pun cuma ilmu rotan je...hehehe.

......akan bersambung.
**ditulis dari bilik guru smk bukit baru.

3 comments:

aku said...

insyallah... doa la semoga projek keluarga tu berjalan dengan lancar..... amin... selamat berjumpa di langkawi...

Noni said...

pasal project tu insyaallah bleh.
dah siap proposal?

aku said...

dalam proses....insyallah 1 atau dua hari lagi siap le..