Wednesday, July 23, 2008

SCHEDULE, KEBIASAAN DAN BUDAYA

pada hari semalam aku sempat menghadiri satu program jabatan. aku sama2 dengan penilai pertandingan pusat sumber cemerlang kebangsaan ke sk simpang empat, alor gajah, melaka. sesampainya di sekolah tersebut kami telah dihidangkan dengan persembahan gurindam dan macam2 lagi persembahan. penilaian dijalankan dari jam 10 pagi berlarutan sehingga jam 3 petang. jenuh jugak rasanya menunggu panel tapi ape boleh buat...dah kerja. seronok juga bila tiba part makan2. sedap masakan kampung dengan asam pedas dan tempoyak....dah la tu sempat jugak diaorang jamu durian..maklumlah musim durian sekarang. semasa di sana sempat jugak aku berbual2 dengan cikgu dan menanyakan itu dan ini. cikgu sekarang walaupun sekolah rendah semuanya dah graduate....apa pun tahniah. aku rasa rimas bila tanya cikgu2 skema shj jawapannya. kira macam nak jawab tu control je. tapi aku peduli ape...belasah je le. masalah bila hadiri majlis mcm ni adalah bila nak isap rokok. aku terpaksa g kat tandas guru bila nak merokok.... hehehe.
Dalam minggu ini juga aku dah selesaikan renew cukai jalan keta walaupun banyak masalah. keta aku telah disenarai hitam oleh jpj. bila aku dapatkan maklumat rupanya aku pernah kena saman di bustand muar pada disember lepas. terpaksalah aku bayar sama rm80.00 utk realese black list tu. apa nak kata...tapi x pe aku dapat rm650..enjoyyyyy. Tahniah juga kepada wife aku kerana telah selesai melangsaikan hutang keretanya walaupun berhadapan dengan kesukaran dengan bank yang banyak ragamnye. bank ni pun satu hal, sana polisi lain sini polisi lain. tahu la pinjam duit dia, tapi cubalah jangan menyusahkan orang...anyway sabarlah wahai isteriku...

minggu lepas balik kampong, harapan nak makan durian tercapai. dapatlah bawa balik dalam 10 biji. oleh kerana tiada siapa nak makan durian tu maka aku pun belah semuanya dan buat gula durian. jenuh juga mengodak durian yang dicampurkan dengan gula perang di dalam kuali. tapi hasilnya aku pun suka, dimakan dengan roti sangat sedap.

aku mempunyai hobi tengok rancangan yang bermaklumat terutamanya berita. makin aku tengok hari demi hari banyak benda yang tak kena dalam dunia ini. dalam negar, luar negara semuanya sama shj. kesimpulan yang aku dapat buat, orang yang pandai kelentong dan manipulasi sesuatu masalah orang lain akan jadi senang. tapi tak fikirkah mereka ini dosa dan pahala bagi yang islam tu. kalau kafir tu sementah lah mereka tu kafir memang nak menipu je...aku makin takut dengan dunia sekarang. entahlah....apakah kita perlu jadi org yang hanya bercakap tentang kesalahan orang lain untuk membetulkan diri kita walaupun kita ni tak betul???. masalahnya orang lain tahu yang kita bercakap tentang benda tak betul...tapi ada satu sindrom angguk.....hentahlah...harap tuhan dapat cekalkan hati terutamanya aku dan isteri serta keluarga dan orang2 yang hampir dengan aku.

....sekian lah ye...harap faham ape yg aku tulis..kalau x faham buat2 faham je dah le......kan kita ada budaya hangguk.....he3

1 comment:

Anonymous said...

baca blog u kurangkan bosan keje ni. Bengang betul ngan CIMB semlm. Kalau ikut hati nak aje tutup akaun.
X sabo nak amik geran.Tima kasih sebab sudi tolong dan temankan semlm.
Pasal berita, memang menakutkan saban hari byk perkara buruk dan baik. Kebiasaannya berita buruk lebih implikasi kat minda kita.Dunia dah makin dahsyat.Macamana ler generasi kita nanti kan?